S-650  "Sztrandek - Plus"
/jacht do samodzielnej budowy  -dokumentacja dla "słomkowego" kadłuba obłego/

31-12-2007
     Jedną z metod wykonania kadłuba obłego jest wykonanie go w technologii "słomki" klejonej i oblaminowanej. Jest to technologia jak najbardziej przeznaczona do budowy amatorskiej. Słomki poszycia są między sobą zbijane i klejone. Do klejenia używamy kleju epoksydowego. Nie wolno używać klejów poliuretanowych spieniających się. Kadłub z zewnątrz jest oblaminowany laminatem epoksydowym a od środka zagruntowany środkiem na bazie olejów naturalnych np. pokostem lnianym. W efekcie końcowym otrzymujemy kadłub o dużej trwałości i szczelności oraz niestwarzający problemów podczas eksploatacji. Z zewnątrz mamy kadłub laminatowy  a  wewnątrz drewniany. Jest to kadłub którego cechy uźytkowe przewyższają zdecydowanie kadłuby laminatowe i drewniane biorąc każdy z osobna.

Technologia budowy "słomkowego" kadłuba S-650 jest następująca:

  •  Ustawiamy szkielet roboczy na ławie montażowej(helingu). Szkielet składa się ze stępki, dziobnicy i bukszteli.  Zamiast cżęści bukszteli mogą być wstawione wręgi stałe pozostające w kadłubie. 
  •  Stępka jest klejona na ustawionych na ławie montażowej "na gotowo" buksztelach.
  •  Poszycie słomkowe układane jest na buksztelach. 
  •  Po poszyciu, oszlifowaniu, polaminowaniu kadłuba i pomalowaniu należy wylaminować na nim łoże.
  •  Odwracamy kadłub do pozycji normalnej i ustawiamy w łożu.
  •  Usuwamy buksztele.
  • Wklejamy wręgi stałe, wzmocnienia, denniki, fundament silnika(jak stacjonarny).
  •  Robimy zabudowę.
  •  Przykrywamy pokładem i kabiną ... i gotowe.:-))
  1. Dokumentacja wersji obłej w technologii "słomki oblaminowanej".
  2. Dokumentacja wersji obłej w technologii "one-off".
  3. Rysunki  przekrojów  1:1 dla CAD.
  4. Istotne zmiany.

    Budowniczych proszę o przysyłanie zdjęć ze swoich budów.  Zdjęcia zostaną wykorzystane do uzupełnienia instrukcji budowy o zdjęcia oraz zrobienia strony www będącej fotorelacją z budów. Kolejnym budowniczym będzie łatwiej. Będą mieli do kogo zwrócić sie o pomoc i zobaczyć na zdjęciach jak to się robi.
(~) Wojtek Kasprzak
.   

Dokumentacja dla kadłuba obłego w technologii "słomki oblaminowanej". 

         Dla wszystkich chcących budować jednego Sztrandka Plus dla siebie, dokumentacja jest bezpłatna. Każdy może ją wydrukować ze strony www. Jeżeli armator (budowniczy) będzie chciał łódkę zarejestrować, będzie wymagana tzw. licencja. Licencje będę wysyłał budowniczym normalną pocztą, tym którzy przyślą mi zdjęcia z różnych stadiów budowy. Zdjęcia zostaną wykorzystane do zrobienia katalogu Sztrandków oraz opisu budowy ilustrowanego zdjęciami. Następnym budowniczym będzie łatwiej. Będą mieli do kogo zwrócić sie o pomoc i zobaczyć na zdjęciach jak to się robi.

Wręgi  dla programów CAD.
      Rysowanie wręg w skali 1:1 jest czynnością wymagającą dużej staranności. Od dokładności narysowania wręg roboczych zależy późniejsza płynność linii kadłuba. Ze względu na wielkość rysunku rysowanie wręg jest trudne i łatwo o pomyłkę. Aby ustrzec sie pomylek i uprościc sprawę zostały przygotowane rysunki wręg dla wersji "słomkowej" które można wyplotować w skali 1:1.
  1. s-650 przekroje-u -obly mieczowy.zip    -  rysunki przekrojów kadłuba mieczowego w formacie DXF.
  2. S-650-wregi-oble-kilowy.dxf   -   rysunek w formacie DXF przekrojów kadłuba kilowego.

Ostatnie istotne zmiany.  

1. 2014-06-06  Zmiany w liniach teoretycznych Rys. 4.

Plik z przekrojami dla wersji obłej. Pobierz je tutaj.

(ZIP, 729.6 kB)
Download
<powrót>     <opis>