S-650  "Sztrandek - Plus"
/jacht do samodzielnej budowy
 opis - rysunki/

Opis ogólny

      "S-650"  to jacht turystyczny przeznaczony do pływania rekreacyjnego i turystycznego. Wybierając odpowiednią wersję, mozna nim plywac wzdłuż wybrzeża morskiego w tzw "żegludze plażowej" lub przybrzeżnej, dawnej tzw. P20.  Doskonale też bedzie spisywal sie na sródlądziu. 
Do uprawiania żeglugi plażowej konieczne jest wyposażenie umożliwiajace wyciąganie go na plażę i późniejsze wodowanie siłami załogi.
     W żegludze plażowej, wodowanie i sztrandowanie na plaży oraz przechodzenia przez fale przybojową wymusza mocną konstrukcję. Konstrukcja S-650 jest oparta na łączeniu płatów poszycia na wzdłużnikach. W wielu miejscach można wykorzystać metode "szycia"  drutem miedzianym  i oblaminowania połączeń paskami maty i żywicą epoksydową. Cały  kadłub oblaminowany jest z zewnątrz laminatem epoksydowym.   
Dane techniczne wersji mieczowej- sklejkowej  

Długość kadłuba 
Długość linii wodnej 
Szerokość kadłuba 
Zanurzenie 
Wyporność  
Podst.  ożaglowanie
                       grot
                       fok I
                       fok II
                       genaker

Ciężar własny 
Balast
                       wewnętrzny
                       zewnętrzny +wewnętrzny
                      
Ilość koi
Materiał
Kabina sanitarna
649 cm
596 cm
248 cm 
35 /140 cm
1550 kg  

11,9  m kw
6,1 m kw.
9,5  m kw.
15 m kw.

450 kg

400 kg
100+200 kg

2 - 4
sklejka wodoodporna - oblaminowana  
wc chemiczne 

Rysunki poglądowe.
 Widok ogólny
Wersja mieczowa

Wersja kilowa


    "S 650" zaleznie od wymagań armatora może posiadać 1 miecz centralny, 2 miecze boczne lub kil stały wypornościowy lub wykonany z płyty stalowej. W wersji z kilem stałym zanurzenie wzrasta do 120 cm. 
    Silnik przyczepny o mocy ok.  8 KM zamontowany jest na pawęży lub w studzience.
 Pokład pokryty powierzchniami przeciwślizgowymi. Zejściówka zamykana sztorcklapą i suwklapą. Przy przechyle 90 st. zejściówka powyżej poziomu zalewania. Kokpit odpływowy. Odplyw przez otwartą pawęż.

      "S 650" w wersji z bocznymi mieczami, skrzynie mieczowe wykonane z laminatu są jednocześnie ściankami koi. Dzięki takiemu rozwiązaniu wnętrze nie jest zagracone centralną skrzynia mieczową, . Miecze sa lekkie, ważą po ok. 30kg.  Do ich  podnoszenia  wystarczy prosty fał wyprowadzony wprost do kokpitu przez odplywy wody.
Dla wersji z jednym mieczem, ołowiany balast  w ilości 100 kg znajduje sie pod dnem jachtu. Pozostała część o wadze 200 kg umieszczona jest pod podłogą wewnątrz kadłuba.  Przy rezygnacji z balastu zewnętrznego, balast zostaje zwiększony o 100 kg i cały balast o wadze 400 kg umieszczony jest wewnątrz kadłuba.
Podobnie dla wersji z dwoma mieczami cały balast  o wadze 400 kg  umieszczony jest wewnątrz kadłuba.  

Część balastu wewnętrznego jest ruchoma i służy do ustawienia odpowiedniego trymu jachtu.
Balast  w połączeniu z statecznością kadłuba zapewnia dodatni moment prostujący dla przechyłu ponad 100 stopni czyli większego niż z żaglami na wodzie.
      Materiał wypornościowy znajduje się w  niewykorzystanych przestrzeniach  i ma pojemność wystarczającą dla zapewnienia pływalności na wypadek calkowitego zalania wnętrza. 
     Maszt wypelniony jest styropianem lub pianka poliuretanową o zamkniętych porach. Na topie masztu można umieścić  dodatkowo plywak styropianowy. Wypelnienie masztu i plywak na topie zabezpieczają przed zrobieniem "grzyba". 


Warianty zabudowy.




      Kadłub typu bakdek to bardzo obszerne wnetrze zagospodarowane zależnie od wymagań armatora. Przykładowo zamieszczone są cztery warianty zabudowy.  
Każdy budowniczy może zabudować wnętrze wg swojego uznania.  Jedynym ograniczeniem  sa skrzynia mieczowa(e) i pilers podmasztowy.

Wariant I.
Podwójna koja dziobowa, to po skosie dlugość spania bliska 200 cm. W messie dwie koje o długości 200 cm każda.
  Obrotowy stolik może być podnoszony na pilersie pod sufit.  Pod kokpitem miejsce na chemiczne WC. Kambuz i stolik "nawigacyjny" są chowane pod ławkami kokpitu i wysuwane tylko wtedy gdy sa potrzebne. Zarówno "skrzynka kambuzowa" jak i "szuflada nawigacyjna" mogą być  po wysunięciu blokowane w określonym położeniu lub całkowicie wyjmowane. 
     Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest dostępność kambuza z kokpitu. Docenią to amatorzy smażonych ryb lub placków ziemniaczanych. Koniec z długo utrzymującym sie we wnętrzu łódki "zapachem" po naszych wyczynach kulinarnych :-)

Wariant II
Istotnym elementem zabudowy  jest  oddzielny przedział sanitarny mieszczący WC,  małą umywalkę i natrysk.  Czwarte miejsce do spania to hunkoja na lewej burcie.  Szafka  kambuzowa mieści  dwupalnikową kuchenkę i zlewozmywak. 

 

 
Wariant III

Wariant ten zawiera  podwójną koję pod kokpitem. uzyskuje sie w ten sposób 5 stałych miejsc do spania. 

 

 

Wariant IV
W wariancie tym inaczej niż w III umiejscowiona jest szafka kambuzowa i koja podkokpitowa.


<powrót>     <dokumentacja>

(c) Wojtek Kasprzak   Katalog - index: S-650-2