S-750  "Sztrandek - Maxi"
/jacht do samodzielnej budowy
 opis - rysunki/

Opis ogólny
    S 750 "Sztrandek Maxi"  to jacht turystyczny przeznaczony do pływania rekreacyjnego i turystycznego. Wybierając odpowiednią wersję, można nim plywac po morzu, zalewach i zatokach. Doskonale też bedzie spisywal sie na sródlądziu.  Konstrukcja S 750 jest oparta na szkielecie składającym sie z ram wręgowych, wzdłużników i elementów zabudowy.  Poszycie jest łączone na wzdłużnikach. W wielu miejscach można wykorzystać metode "szycia"  drutem miedzianym  i oblaminowania połączeń paskami maty i żywicą epoksydową. Dla zapewnienia szczelności i wytrzymałości poszycia na przebicie, cały  kadłub oblaminowany jest z zewnątrz laminatem epoksydowym.
Dane techniczne
Długość kadłuba 
Długość linii wodnej 
Szerokość kadłuba 
Zanurzenie 
Wyporność  
Podst.  ożaglowanie
                       grot
                       fok I
                       fok II
                       genaker
Ciężar  
Balast wewnętrzny
Ilość koi
Materiał
Kabina sanitarna

749 cm
688 cm
280 cm 
35 /160 cm 
2100 kg  

13,67  m kw
8,72 m kw.
13,12  m kw.
30 m kw.
500 kg
600 kg    
4 - 6
sklejka wodoodporna - oblaminowana  
 lub wc chemiczne pod kokpitem


Rysunki poglądowe.
 Widok ogólny
Wersja mieczowa

Wersja kilowa


     "S 750" zaleznie od wymagań armatora może posiadać  miecz centralny, kil stały wypornościowy lub wykonany z płyty stalowej. W wersji z kilem stałym zanurzenie wzrasta do 120 cm. 
    Silnik przyczepny o mocy ok.  8 KM zamontowany jest na pawęży lub w studzience.  Pokład  pokryty powierzchniami przeciwślizgowymi. Zejściówka zamykana sztorcklapą i suwklapą. Przy przechyle 90 st. zejściówka powyżej poziomu zalewania. Kokpit odpływowy. Odplywy przez otwartą pawęż.  
Jest kilka wariantów  zabalastowania:
Wersja mieczowa kadłub sklejkowy:
     - balast wewnętrzny  600 kg
     - balast zewnętrzny 150 kg + wewnętrzny 300 kg
Wersja kilowa kadłub sklejkowy
     - balast 400 kg dla żeglugi przybrzeżnej, 600 kg dla żeglugi
       pełnomorskiej   
Dla zapewnienia odpowiedniego trymu część balastu z kostek ołowianych może być ułożona pod podłogą.  Ciężar balastu  w połączeniu z statecznością kadłuba zapewnia dodatni moment prostujący dla przechyłu ponad 100 stopni czyli większego niż z żaglami na wodzie.
      Materiał wypornościowy znajduje się w wolnych  przestrzeniach  i ma pojemność wystarczającą dla zapewnienia pływalności na wypadek calkowitego zalania wnętrza. 
     Maszt wypelniony jest styropianem lub pianka poliuretanową o zamkniętych porach. Na topie masztu można umieścić  dodatkowo plywak styropianowy. Wypelnienie masztu i plywak na topie zabezpieczają przed zrobieniem "grzyba".
     Dla Sztrandka Maxi zaprojektowano dwa warianty ożaglowania. Slup ułamkowy i slup topowy.  S-750 mieczowy jak i kilowy może mieć dowolny wariant ożaglowania.


Zabudowa wnętrza



      Kadłub typu bakdek daje bardzo obszerne wnetrze zagospodarowane zależnie od wymagań armatora. Przykładowo zamieszczone są dwa warianty zabudowy.  Każdy budowniczy może zabudować wnętrze wg swojego uznania.  Ograniczeniem  sa skrzynia mieczowa i  wręga lub pilers podmasztowy.

Wariant I.
Podwójna koja dziobowa, to po skosie dlugość spania ponad 200 cm. W messie dwie koje o długości 200 cm każda, częściowo wpuszczone pod szafki ubraniowe.
Składany stolik przykrywa skrzynię mieczową. Duże pomieszczenie na toaletę. Pod kokpitem podwójna koją. W sumie wariant ten zabezpiecza 6 stałych miejsc do spania. 



Wariant II
W stosunku do wariantu I  zrezygnowano z jednej koi w messie.  Szafka kambuzowa  przeniesina na  prawą burtę uzyskując w ten sposób łatwiejszy dostęp do koi podkokpitowej. Wariant ten to 5 stałych miejsc do spania. 


<powrót>     <dokumentacja>

(c) Wojtek Kasprzak   Katalog - index: S-750-2