S-750
"Sztrandek - Maxi"
/jacht
do samodzielnej budowy
opis
- rysunki/
Opis
ogólny
S 750 "Sztrandek Maxi"
to
jacht turystyczny przeznaczony do pływania rekreacyjnego i
turystycznego.
Wybierając odpowiednią wersję, można nim plywac po morzu, zalewach i
zatokach. Doskonale też bedzie spisywal
sie na
sródlądziu.
Konstrukcja S 750 jest oparta na szkielecie składającym sie z ram
wręgowych, wzdłużników i elementów
zabudowy. Poszycie jest
łączone na wzdłużnikach. W wielu miejscach można wykorzystać
metode
"szycia"
drutem miedzianym i oblaminowania połączeń paskami maty i
żywicą
epoksydową. Dla zapewnienia szczelności i wytrzymałości poszycia na
przebicie, cały kadłub oblaminowany jest z zewnątrz
laminatem
epoksydowym.
Dane
techniczne
Długość
kadłuba
Długość
linii
wodnej
Szerokość
kadłuba
Zanurzenie
Wyporność
Podst.
ożaglowanie
grot
fok I
fok II
genaker
Ciężar
Balast wewnętrzny
Ilość koi
Materiał
Kabina
sanitarna
|
749 cm
688 cm
280
cm
35 /160
cm
2100 kg
13,67
m kw
8,72 m kw.
13,12
m kw.
30 m kw.
500 kg
600 kg
4 - 6
sklejka
wodoodporna - oblaminowana
lub
wc chemiczne pod kokpitem
|
Widok
ogólny
Wersja mieczowa
|
Wersja kilowa
|
"S 750"
zaleznie od wymagań
armatora może posiadać miecz centralny, kil stały
wypornościowy lub wykonany z płyty stalowej. W wersji z kilem stałym
zanurzenie wzrasta
do
120 cm.
Silnik przyczepny o mocy
ok. 8 KM zamontowany
jest na pawęży lub w studzience. Pokład pokryty
powierzchniami
przeciwślizgowymi.
Zejściówka zamykana sztorcklapą i suwklapą. Przy przechyle
90 st. zejściówka powyżej poziomu zalewania. Kokpit
odpływowy.
Odplywy przez otwartą pawęż.
Jest kilka wariantów zabalastowania:
Wersja mieczowa kadłub sklejkowy:
- balast wewnętrzny 600 kg
- balast zewnętrzny 150 kg + wewnętrzny 300 kg
Wersja kilowa kadłub sklejkowy
- balast 400 kg dla żeglugi przybrzeżnej, 600 kg dla żeglugi
pełnomorskiej
|
Dla
zapewnienia
odpowiedniego trymu część balastu z kostek ołowianych może być ułożona
pod podłogą. Ciężar balastu
w
połączeniu z
statecznością kadłuba zapewnia dodatni moment prostujący dla
przechyłu
ponad 100 stopni czyli większego niż z żaglami na wodzie.
Materiał
wypornościowy znajduje
się w wolnych przestrzeniach i ma
pojemność
wystarczającą
dla zapewnienia pływalności na wypadek calkowitego zalania
wnętrza.
Maszt wypelniony
jest styropianem
lub pianka poliuretanową o zamkniętych porach. Na topie masztu można
umieścić dodatkowo plywak styropianowy. Wypelnienie masztu i
plywak na
topie zabezpieczają przed zrobieniem "grzyba".
Dla Sztrandka Maxi zaprojektowano dwa warianty
ożaglowania. Slup ułamkowy i slup topowy. S-750 mieczowy jak i
kilowy może mieć dowolny wariant ożaglowania. |
|
|
Zabudowa wnętrza
|
Kadłub typu
bakdek daje bardzo obszerne
wnetrze zagospodarowane
zależnie od wymagań armatora. Przykładowo zamieszczone są dwa
warianty
zabudowy. Każdy
budowniczy może zabudować wnętrze wg swojego uznania.
Ograniczeniem sa skrzynia mieczowa i wręga lub
pilers
podmasztowy.
Wariant
I.
Podwójna koja
dziobowa, to po skosie
dlugość spania ponad
200 cm. W messie dwie koje o długości 200 cm każda, częściowo
wpuszczone pod szafki ubraniowe.
Składany stolik przykrywa skrzynię mieczową. Duże pomieszczenie na
toaletę. Pod kokpitem podwójna koją.
W sumie wariant ten zabezpiecza 6 stałych miejsc do spania.
Wariant
II.
W stosunku do wariantu I zrezygnowano z jednej koi w messie.
Szafka kambuzowa przeniesina na prawą
burtę uzyskując
w ten sposób łatwiejszy dostęp do koi podkokpitowej. Wariant
ten
to 5 stałych miejsc do spania.
|
|
|
(c)
Wojtek Kasprzak Katalog - index: S-750-2
|