"Sztrandek"
/kabinowy
jacht
do samodzielnej budowy-opis/
Opis
ogólny
Sztrandek jest uniwersalnym jachtem
turystycznym posiadającym cechy które powodują jego
przydatność do uprawiania turystyki wzdłuż
wybrzeża morskiego. Konieczność codziennego wodowania i
sztrandowania
na plaży oraz przechodzenia przez fale przybojową wymusza mocną
konstrukcję
opartą na łączeniu płatów poszycia na
wzdłużnikach. W wielu
miejscach można wykorzystać metodę "szycia" drutem
miedzianym i oblaminowaniu połączeń paskami tkaniny szklanej i żywicą
epoksydową. Cały
kadłub może być oblaminowany z
zewnątrz
laminatem
epoksydowym. W przybrzeżnej
żegludze turystycznej zapewnia 4 osobowej załodze dosyć
wygodne warunki bytowania. Sztrandek będzie też doskonale spisywał sie na
śródlądziu.
Budujemy go wtedy lżej robiąc poszycie kadłuba ze sklejki 4-5 mm
Kształt kadłuba zbliżony jest do szpicgatu. Duże wyoblenie
burt, bardzo wąska rufa, wysokie burty i stosunkowo ostre wejście
linii wodnych to cechy które powinny zapewnić dużą dzielność i sztywność
kadłuba. Pokład pokryty w całości powierzchniami przeciwślizgowymi.
Dane
techniczne
Długość kadłuba
Długość linii
wodnej
Szerokość
kadłuba
Zanurzenie
Wyporność:
Powierzchnia ożaglowania
grot
fok
Ciężar
własny
Balast
wewnętrzny (wodny)
Ilość koi
Materiał
WC |
495 cm
446 cm
219
cm
25 cm /100 cm
820kg
9,97 (15) m kw.
7,75 m kw
2,2 m kw.
250 kg
150 kg
4
sklejka
chemiczne. |
Rysunki
poglądowe.
Slup gaflowy - 10 mkw |
Slup bermudzki - 13-15 mkw. |
|
|
Był rok 2000, 2001. Z wielu
dyskusji toczonych na usnetowej grupie pl.rec.zeglarstwo powstały wymagania jakie powinna
spełniać łódka
przeznaczona do uprawiania tak zwanejj "żeglugi
plażowej". Jażeli
mają to być pływania krótkie, sobotnio-niedzielne lub
pływanie oparte o
bazę lądową, to w zupełności wystarczy łódka
otwartopokładowa. W
wypadku gdybyśmy chcieli uprawiać żeglugę wzdłuż wybrzeża potrzebna
jest
wtedy choćby najskromniejsza, ale jednak łódka
kabinowa zapewniająca
załodze nocleg na plaży i możliwość przygotowania wewnątrz gorącego
posiłku.
Koniecznym też jest posiadanie z sobą toalety chemicznej. W każdym
wypadku siłami załogi musi być możliwość wyciągnięcia jachtu na plażę
poza
zasieg fal i powtórnego jego zwodowania.
W
rozumieniu obowiązującego
systemu stopni (2001r) , żeglarz na morzu pływający samodzielnie ma takie same
uprawnienia jak "bezpatentowiec", wobec tego jachcik do
uprawiania
żeglugi przybrzeżnej powinien posiadać najwyżej 10 m kw. żagla i aby
nie
było kłopotów z jego rejestracją mieć dlugość kadluba nie
przekraczającą
5 m. I tak powstał Sztrandek. |
|
Warianty zabudowy.
|
Sztrandek posiada dwa lekkie miecze boczne. Skrzynie
mieczowe wykonane z laminatu są jednocześnie ściankami koi. Dzięki takiemu
rozwiązaniu wnętrze nie jest zagracone centralną skrzynia mieczową, największą
zawalidrogą w małych mieczówkach. Posiadają zbieżność w kierunku dziobu rzedu
3 stopni. Eliminuje to w znacznym stopniu dryf boczny. Miecze sa lekkie,
ważą po ok. 25 kg. Dzięki temu do ich podnoszenia wystarczy prosty
fał
Kadłub typu bakdek daje bardzo obszerne wnetrze. Zostało
ono zagospodarowane w sposób następujący. Podwójna koja dziobowa
i dwie częściowo hunkoje. Koje bardzo długie, 210 cm dziobowe i 190 cm
hundki. Szerokość koii 60 cm. Kambuzik wyposażony w kuchenke na kardanie i zlewozmywak.
Obrotowy stolik może być podnoszony na pilersie pod sufit. Mogą być
też inne warianty zabudowy. Jest to pole popisu dla budowniczych.
Pod kokpitem miejsce na chemiczne WC.
Zejściówka zamykana
sztorcklapą i suwklapą. Przy przechyle
90 st. otwór zejściówki powyżej poziomu zalewania. Kokpit
odpływowy. Odplywy
do skrzyń mieczowych i przez duże otwory w pawęży. Otwory w pawęży są
jednocześnie stopniami ułatwiającymi wejście z wody do kokpitu. |
Komory wypornościowe i balast wodny.
|
Materiał
wypornościowy znajduje
się w niewykorzystanych przestrzeniach i ma
wyporność
wystarczającą
dla zapewnienia pływalności na wypadek calkowitego zalania łodki..
Maszt wypelniony
jest styropianem
lub pianka poliuretanową o zamkniętych porach. Na topie masztu można
umieścić dodatkowo plywak styropianowy. Wypelnienie masztu i
plywak na
topie zabezpieczają przed zrobieniem "grzyba".
|
(c)
Wojtek Kasprzak Katalog - index: S-495-2
|