MJ-850   Jacht do turystyki po wodach osłoniętych
/opis - rysunki/


Opis ogólny
          "@MJ-850"  to jacht turystyczny przeznaczony do pływania po wodach osłoniętych.  Został zaprojektowany w dwóch wersjach. Wersja kadłuba z klasyczna pokładówką i szerokimi półpokładami oraz wersja motosailer z wewnętrznym stanowiskiem sterowania.
Kadłub i pokład wykonany  jest w formach  negatywowych z laminatu poliestrowo-szklanego. Kadłub w części podwodnej to laminat monolityczny. W części nadwodnej zarówno kadłub jak i pokład jest konstrukcji przekładkowej. Zabezpieczy to sztywność kadłuba i dobrą izolację cieplną.  Zabudowa wnętrza  z wykorzystaniem modułów laminatowych takich jak np. kabina sanitarna i kambuz  lub całkowicie w drewnie wg potrzeb i uznania armatora.  
          Bezpieczeństwo pływania zapewnione jest przez duży zapas stateczności oraz fakt  że wszystkie otwory w kadłubie są powyżej  poziomu wody nawet w przechyle  z żaglami na wodzie.
          Bezpieczeństwo użytkowania to płaskie powierzchnie pokładu i kabiny wyposażone w powierzchnie przeciwślizgowe, szerokie półpokłady, wysokie relingi, fok na rolerze i sprowadzenie wszystkich fałów do kokpitu.
          Wygoda to wysokość stania  wynosząca 190 cm. Duża kabina sanitarna z brodzikiem natrysku, wygodna mesa i kambuz oraz  koje o długości 200 cm.  
Na rufie wygodne zejscie do wody z drabinką ułatwiającą wejście na pokład.       
           Jacht wyposażony jest w instalacje elektryczną 12 i 230V, gazową oraz wodną. Instalacja elektryczna  12 V oparta jest o dwa akumulatory, 120Ah  dla celów serwisowych -nawigacja, hotel i oświetlenie oraz akumulator 45 Ah -rozruchowy przy instalacji silnika stacjonarnego. Instalacja prądu zmiennego 230V zasilana z  instalacji brzegowej poprzez transformator separujący. Instalacja gazowa zależna od zainstalowanej  kuchenki. Butla gazowa w oddzielnym schowku  z przewietrzaniem i odpływem gazu poza kadłub. Instalacja wodna  dla wody pitnej i wody zaburtowej wyposażone są w pompki elektryczne i nożne. Jacht może być wyposażony w instalację wody ściekowej z odprowadzaniem ścieków  do zamkniętego zbiornika.

Rysunki poglądowe.




 




       Maszt aluminiowy stawiany w cęgach. Takielunek ułamkowy z jedną parą salingów.  Fały biegną wewnątrz masztu i sprowadzone są do kokpitu. Takielunek stały z lin strunowych.
     Silnik  przyczepny o mocy 8-15 KM w studzience pod kokpitem.  Śruba silnika chroniona zamkniętą ostrogą. Przy pływaniu tylko po śródlądziu można zrezygnować ze studzienki i silnik przyczepny zamontować na pantografie. Zwolennicy diesli stacjonarnych  mogą swoje jachty wyposażyć w takie silniki, zarówno z klasyczną linią wału jak i przekładnią sail-drive.

     W kabinie dziobowej podwójna koja.  Messa  to dwie kanapy i składany duży stół. Dzięki temu uzyskano  miejsca siedzące dla całej załogi przy wspólnym stole.
Kanapy są rozkładane i mogą służyć za dodatkowe spania.
Pod kokpitem dwuosobowa koja.  
Przy zejściówce  na prawej burcie duża kabina sanitarna. Wyposażona  jest w brodzik natrysku. WC tradycyjne lub chemiczne, zależnie od życzenia armatora.  Na lewej burcie wygodny kambuz z kuchenką na kardanie. Pod kokpitem  podwójna hundkoja.
<powrót> <powrót>
(c) grudzień 2006 Wojtek Kasprzak   Katalog - index: mj850-2