Katamaran turystyczny K-800
/opis - rysunki/


Opis ogólny
      "K-800"  to katamaran przeznaczony do pływania rekreacyjnego i turystycznego po śródlądziu i morzu. Jednym z założeń projektowych było osiąganie dużych prędkości przy zachowaniu dobrej mieszkalności kadłubów. Drugim założeniem była możliwość holowania na przyczepce dla posiadaczy prawa jazdy kategorii 'B' i związana z tym latwość montażu i demontażu. 
W zależności od zabudowy  K-800 przeznaczony jest dla  max 8 osób.  Kadłuby mogą być budowane w różnej  technologi:
--- całość -słomka drewniana,  
--- słomka drewniana podwodzie - burty i kabina sklejka,
--- całość obłogi,  
--- one-off, 
--- całość  laminat z przekładką w formach negatywowych.  
     Kadłuby drewniane  oblaminowane są z zewnątrz laminatem epoksydowym. Belki łączące kadłuby to drewniane konstrukcje kratownicowe lub rury z laminatu bądź aluminiowe. Maszt  obrotowy  o konstrukcji  typu  skrzydło z drewna lub odpowiedni profil aluminiowy.  
     Dzieki wypelnieniu materiałem wypornościowym wolnych przestrzeni w kadłubach i przekładkowej konstrukcji platformy, katamaran K-800 jest  niezatapialny nawet po zalaniu wnętrz obu kadłubów.  
    Silnik przyczepny o mocy ok.  8 KM zamontowany jest na platformie.  Pokład obu kadłubów pokryty  powierzchniami  przeciwślizgowymi. Zejściówki do kadłubów  zamykane tradycyjnie, sztorcklapą i suwklapą. 

Rysunki poglądowe.
Profil
 
       Face

Plan


Elementy konstrukcji
 


Schemat zabudowy    


     Katamaran K-800 oprócz pomieszczeń mieszkalnych w kadłubach posiada jeszcze dużą powierzchnię użytkową w postaci platformy o wymiarach 2 x 4 m. Podczas słonecznej pogody na niej będzie koncentrowało sie życie. Nad platformą można rozpinać tent chroniący przed deszczem  lub słońcem.  Przykładowe propozycje zabudowy kadłubów przedstawione są na rysunkach obok.

WariantI. 
Podwójne koje umieszczone sa w przedniej częsci kadłubów. Kabina sanitarna w tylnej części prawego kadłuba  wyposażona może być w WC chemiczne lub klasyczne. Dodatkowym wyposażeniem  kabiny sanitarnej może być natrysk.  Kambuz  w części srodkowej lewego kadłuba. Mesa w tylnej części lewego kadłuba.



Wariant II. Kabina sanitarna  w przedniej częsci prawego kadłuba. W jego tylnej części  podwójna koja.  Lewy kadłub zabudowany identycznie jak w wariancie I.  







Wariant III Zrezygnowano ze stalej kabiny sanitarnej. W prawym kadłubie zamiast niej  podwójna koja, w jego tylnej części też  podwójna koja.  Lewy kadłub zabudowany identycznie jak w wariancie I.


Przedstawione warianty nie wyczerpują możliwości innej  zabudowy kadłubów. 
<powrót> <powrót>
(c) Wojtek Kasprzak   Katalog - index: K800